Klantcase FRUITMASTERS 300-175

Klantcase: Fruitmasters

Klant: FruitMasters

Branche: Fruitteelt

Bedrijfsomvang: Coöperatie van fruittelers

Klant sinds: 2012

‘Een goede relatie schept een band, maar zegt niet dat je je alles kunt permitteren’

”Laat ik eens beginnen met mijzelf voor te stellen”, trapt Jochem Kuiper het gesprek af. “Ik werk nu 11 jaar voor FruitMasters, als coördinator inkoop voor onze coöperatie van 400 fruittelers. Ik koop alles in behalve het fruit zelf, vandaar ook de link met Itec voor FruitMasters. We bewerken geen fruit, we beleveren heel veel supermarkten in Nederland. En zo’n 50 % van al het fruit is voor de export. We bestaan meer dan 100 jaar en vanuit die gedachte houden we focus op het beste voor onze telers”.

De uitdaging

“Ik moet heel ver terug in de tijd want we werken al lang samen. We groeiden en groeiden en de wens om het printpark te professionaliseren werd steeds groter. We hadden destijds geen contract afspraken met printer leveranciers maar juist een gemixt park van veel losse printers, van diverse omvang en verschillende merken. We stuurden in die tijd zo’n 20.000 faxen per jaar. Dat moest anders; we wilden zaken meetbaar te maken. Printers in een netwerk te hangen en uniformiteit. We hebben ook gekeken naar onze service wensen. De mate van service bepaalt het prijskaartje en dat is ook logisch. Wat wil je en hoeveel tijd mag een service uitvraag duren. Degene die dat het beste in kan vullen daar ga je mee van start. We hebben een tender uitgeschreven; destijds kwam Hagero als beste uit de bus”.

De oplossing

Er volgde een opschoonactie en de bestaande printers werden vervangen voor een volledig nieuw park wat ook nog aan ons netwerk werd gekoppeld. De overgang verliep soepel, net zoals het eerste contact met Paul Wielenga.

Toch werden we na een half jaar onaangenaam verrast. Hagero kondigde op dat moment aan dat zij in gesprek waren met een overname partij. Later vernamen wij dat het om Itec ging en om eerlijk te zijn waren onze ervaringen met Itec niet heel positief. We zijn daarover in gesprek gegaan en Paul Wielenga heeft ons daarbij van A tot Z goed begeleid, wat ons veel rust en vertrouwen gaf.

De onverwachte verrassing veranderde snel naar een perfect verloop, concrete afspraken en we hebben direct onze mening bijgesteld.

Paul Wielenga bleef ons aanspreekpunt wat heel veel vertrouwen gaf in het proces.

Paul: ”Bij de overname kwam de prille relatie even onder druk te staan. Daar hebben we beide aan gewerkt door in gesprek te blijven en elkaar de ruimte te geven om te bewijzen dat het goed was en goed zou blijven. Als ik kijk naar de relatie tussen Itec en FruitMasters ligt de kracht in de communicatie en de korte lijnen. We spraken elkaar veel, je deelt ook eens wat op persoonlijk vlak en deelt ervaringen ook buiten machineparken om. Het gaat iets verder dan een factuur relatie; je leert elkaar kennen. Dat schept een band, maar het zegt niet dat je je alles kunt permitteren”.

Jochem vult aan: ” Dat geldt voor beide partijen. Het is wel makkelijk voor de mensen hier dat we al zolang met dezelfde partij werken. We hebben diverse locaties, maar 95 % van het park staat hier en alle communicatie loopt via Geldermalsen. Dat geldt zowel voor de bestellingen van de toners als voor de service calls zodat we centraal werken. Het geeft geen garantie, maar dat wij de mensen herkennen en ook dat de service engineers weten wat de afspraken zijn, werkt voor iedereen heel prettig”.

Het resultaat

Paul: “FruitMasters groeit zeer snel en heeft niet de tijd om zich bezig te houden met randzaken. We evalueren de dienstverlening periodiek waardoor we problemen voor zijn en niet verrast worden door de organisatie. Dat is zo belangrijk! Zij werken in een operationele productie omgeving. Wanneer een printer stil komt te liggen ligt ook het werk stil en dat kan natuurlijk niet.

“Ik ben oprecht blij met de situatie zoals deze nu is, het is echt goed teamwork”, vervolgt Jochem. We hebben tussentijds ook een verlenging gehad, waardoor we de printers in het LongLife principe hebben meegenomen. Ze zijn een paar jaar langer meegegaan, dat was niet alleen kostenbesparend, maar gaf ons ook de ruimte om opnieuw te bekijken hoe we ons printpark in wilde richten.

Itec keek met ons mee hoe we meer waarde toe kunnen voegen in dat proces. De ontwikkeling en noviteiten op machine niveau is nihil. De software optimalisaties, werkwijze in duurzaamheid en digitalisering veranderd wel. Eigenlijk praten we niet meer over een printer, maar over een print- en documentoplossing. We weten wat de mogelijkheden voor de toekomst zijn en gaan steeds een stukje verder in het thema ‘Verantwoord werken’. Wanneer er vragen komen vanuit de OR pakken we het op, zoals laatst over de uitstoot van fijnstof. Je merkt het niet op door de dagelijkse hectiek, maar wanneer de printer ineens van de muur gaat en zwarte vlekken vertoont weet je dat je in actie moet komen. We richten ons veel op circulariteit. Alle printers voldoen aan het Blauwe Engel keurmerk en de toners worden gescheiden van het andere afval, zodat ze op een nette manier afgevoerd kunnen worden”, aldus Jochem.

Ik zou Itec zeker aanbevelen, maar wel als je Paul erbij krijgt! We hebben gewoon een goede samenwerking en een goed contact. We zoeken elkaar op en bedenken wel eens wat om vanuit de centrale gedachte voor onze fruittelers een actie op te zetten. Ik kan Paul altijd bellen en dat heeft voor een heel groot deel bepaald dat we met Itec verder zijn gegaan. Dat is het vertrouwen. We kennen elkaar.

Deel dit artikel

Itec Blog